Bukan Siapa-siapa

My photo
Kubingkiskan bait bagi mengubat hati yang resah. Seperti melakar di helaian jingga dalam mewarnai perasaan tersimpan. Diiringi melodi berdondang merdu membuai rasa sebak yang terpilu. Lihat paparan dada langit biru, itulah ketenangan impianku. Yang sesekali didatangi gerimis nakal yang menjenguk rebah. Membangkitkan aku dari lena kelam yang tak sudah. Dan aku pelajari detik hitam sebagai langkah mencari diri aku yang sebenar

13 October 2011

BICARAKU BUAT AYAH

Ayah,
Semalam aku bermimpi tentang kamu
memegang erat tanganku dengan kemas sekali
lalu menyisih rambutku dengan jemari kasarmu
sambil tersenyum merenung jauh wajahku, mengapa?
saat aku cuba dekati kamu, dikau hilang tanpa jejak
kupanggil berulang tidak berjawab
hanya kelibat kenampakkan
jauh..jauh..jauh di sudut sana
mengalir air mata hingga aku terjaga dari lena.

Ayah,
Seingat aku
aku hanya mendakapmu bila kita bersalam mesra di pagi hari raya
kulayarkan kucupan mesra didahi dan pipimu
tidak seperti hari biasa, aku hanya bersalam dan mencium tanganmu
dengan keupayaan yang dikau punya hari ini
mendesak diriku untuk lebih mendekati dan bermanja denganmu
hiba kurasa dari sudut hatiku, melihat dikau diam begitu, hanya berjalan jika perlu
tiada suara garau seperti dahulu, hanya sesekali dikau berdehem
sungguh aku sedih lihat dikau begitu.

Ayah,
Sungguh aku perasaan, tidak pernah sekali kuucap sayang padamu
terbiasa dengan bahasa tubuh, yang kuharap dikau mengerti
melihat dirimu kini, teringin sekali ingin bahagiakan dirimu
andai mampu, apa sahaja kemahuanmu akanku cuba turuti, semahunya
tidak terbalas segala jasamu,
tidak terucap penghargaan yang ingin kuberikan
selagi terdaya, aku akan berada di sisimu, selalu.