Bukan Siapa-siapa

My photo
Kubingkiskan bait bagi mengubat hati yang resah. Seperti melakar di helaian jingga dalam mewarnai perasaan tersimpan. Diiringi melodi berdondang merdu membuai rasa sebak yang terpilu. Lihat paparan dada langit biru, itulah ketenangan impianku. Yang sesekali didatangi gerimis nakal yang menjenguk rebah. Membangkitkan aku dari lena kelam yang tak sudah. Dan aku pelajari detik hitam sebagai langkah mencari diri aku yang sebenar

18 December 2010

Cerita di Desa II

Tempoh tiga tahun menetap di Tamparuli, Kota Kinabalu, Sabah benar-benar memberi pengalaman yang penuh makna. Jika zaman kanak-kanak saya dulu suka kehidupan desa, kini dewasa ia menjadi nyata dalam hidup saya. Tidaklah seindah seperti yang saya pernah sangka, indah selamanya. Hidup ni ada pasang surut, ketika ia manis semanis gula, ketika ia tawar tanpa sebarang rasa dan jika ia pahit boleh hilangkan selera...huhuuu... 


Realiti hidup memang banyak dugaan tapi harus kita percaya "tiap yang berlaku ada hikmahnya". Pengalaman mendewasakan kita. Kekurangan yang ada buat kita lebih berhati-hati untuk melangkah ke jalan seterusnya. Bukan maksud saya kehidupan ini penuh duka, tidak..hidup kita, kita yang corakkannya. Terpulang pada diri sendri "tepuk dada tanya selera".

Menetap di sini, saya tidak bekerja sepenuh masa, saya hanya mengisi masa ikut apa yang saya suka lakukan. Dengan minat yang ada, saya gunakan bagi perolehi duit belanja sampingan (kegunaan sendiri je) ."sambil menyelam sambil minum air"...♥ heheee..  Saya mengambil tempahan melukis dan mewarna mural untuk prasekolah dan saya juga mengambil tempahan kek (tidak lah sehebat mana tapi memang cukup rasa)....♥ heheee.. Cuma jika ada rezeki saya akan dipanggil menggantikan guru prasekolah / pembantu prasekolah untuk sementara waktu (biasanya menggantikan guru yang cuti bersalin). Tempoh 2-3 bulan saja. Tapi pernah juga saya membantu dalam tempoh yang lama, iaitu 8 bulan. Ketika itu di prasekolah SK Pekan Tamparuli, ia baru dibuka dan tiada pembantu, jadi saya ambil kesempatan yang ada. Memang berbeza kenakalan budak desa dan budak bandar. 


Terlalu banyak kenangan ketika di sana. Pada mulanya saya hadapi masalah untuk berkomunikasi dengan mereka (murid prasekolah). Kerana saya kurang faham apa yang mereka cuba sampaikan dan begitu sebaliknya. Seperti peristiwa yang masih segar di ingatan saya. Ketika dalam kelas, masa bebas :

Kisah 1
Saya : semua murid berkumpul dan kita akan bermian satu permainan
Murid : (bersorak gembira) yeeaaaaa...
* Saya mengira bilangan pelajar dan dapati kurang 3 orang.
Saya : Siapa tahu, mana Sherry, Mastura dan Maslina ?
Murid 1 : Cikgu, dorang main bertapuk di dalam toilet
* Bertapuk = Menyorok / sorok-sorok
___________________________________

Kisah 2
Saya : Siapa yang sepahkan mainan ni?
Murid : (semua diam tapi muka penuh tanda tanya)
* saya ulang soalan 2-3 kali tapi tiada jawapan. tiba-tiba ada seorang murid yang menjawab
Murid 1 : Cikgu, cikgu cakap apa?
* saya hairan bila ditanya kembali soalan tadi justeru saya ulang soalan, bersama gerakan tangan.
Murid : Cikgu, Sherry yang hambur. Sudah kami kemas tadi lagi. Tapi sherry hambur lagi.
* Hambur  = Bersepah / sepah
__________________________________

Hmmmm....itu lah masalah yang saya hadapi...huhuu.. Tapi itu dulu, masa mula-mula saya kenal mereka, selepas sebulan, saya tiada lagi masalah berkomunikasi. ..♥ heheee.. Bersama ini saya kongsikan beberapa perkataan sabahan yang biasa digunakan......♥ heheee..

Untuk anda "boleh bah kalau kau" ..♥ heheee..

Giuk = Ulat                                                 
Sia = Saya                                                   Kita = Kamu
Bangas = Basi                                            Teda = Tiada
Limpas = Tumpang lalu                        Minta puji = Mengada-ngada
Sigup = Rokok                                           Sumandak = Anak dara
Odu' = Orang tua                                    Palis-palis = Minta dijauhkan
Sulap = Pondok / rumah                     Roti = Biskut / Roti
 
18.12.2010 : 5.56 pm
comic_comot


masih punya story, ikuti sambungnya....♥ heheee..laayaaann...