Bukan Siapa-siapa

My photo
Kubingkiskan bait bagi mengubat hati yang resah. Seperti melakar di helaian jingga dalam mewarnai perasaan tersimpan. Diiringi melodi berdondang merdu membuai rasa sebak yang terpilu. Lihat paparan dada langit biru, itulah ketenangan impianku. Yang sesekali didatangi gerimis nakal yang menjenguk rebah. Membangkitkan aku dari lena kelam yang tak sudah. Dan aku pelajari detik hitam sebagai langkah mencari diri aku yang sebenar

07 June 2011

MENGAPA

Seringkali aku dipersalahkan. Penat berdiam aku memilih untuk bercerita.
Mengapa aku menjadi pesalah nyata pada pandanganmu? Apa benar tiada lagi ruang buatku?
Dahulu, engkau berjanji, tidak akan sekali lagi meninggalkan aku sendiri. Tidak cukup setahun, dikau berlalu pergi, yang jelas meninggalkan aku meniti tanpa teman di sisi. Tahukah engkau, rindu tidak pernah pergi sebagaimana engkau berterusan menjauhkan diri. Rindu semakin hampiri saat engkau mengambil untuk tidak mempeduli.
Teman,
Mengapa pilih aku untuk menjadi mangsa, yang diberi harapan tiap masa, tapi akhirnya dibiar kecewa. Mungkinkah ini mainan yang telah dikau aturkan, seperti catur yang mengatur langkah, tidak sekali undur walau terpaksa kalah, berterusan ke hadapan demi mencapai kemenangan berterusan yang mampu mengganti askar kepada sang perwira. Lama benar telahku perhatikan, jejakmu kuikuti perlahan. Dalam tidak sedar, seolah mengerti apa mahumu yang sering dalam penasaran tanpa batas. Aku leka? Ya, dahulu, saat kali pertama kita bertemu. Yang detik itu tidak pernah sekali aku bayangkan.
Teman,
Andai esok masih bersisa kasih yang pernah dimiliki, simpankan ia jauh dalam kotak hati. Jangan bertindak kejam untuk terus melupai. Izinkan kenangan dulu mengubat sepi. Percayakah engkau jika aku mengakui sayang tidak pernah hilang? Yang mana, dia selalu ada bersama serpihan rindu yang berterbangan. Percayalah, kerana itu memang benar. Dan percayalah, kasih semalam masih seperti dulu saat kita bertemu pandang.
Teman,
Kucoretkan perasaan dihelaian yang tidak bergaris. Ruang tersedia besar nan luas. Tidak semua akanku coretkan. Sedikit, hanya sedikit kisah sebagai tanda ingatan yang engkau tidak pernah dilupa. Seperti mahuku menjerit tentang resah yang ada tiap kali ingat akan engkau yang jauh di sana. Jemari ini mula perlahan, ingin berhenti dari berterusan. Cukup rasanya apa yang tersedia. Hanya ini yang tertulis untuk seketika. Akanku berhenti untuk terus bertanya, mengapa....

Helaian semalam...comic_comot