Bukan Siapa-siapa

My photo
Kubingkiskan bait bagi mengubat hati yang resah. Seperti melakar di helaian jingga dalam mewarnai perasaan tersimpan. Diiringi melodi berdondang merdu membuai rasa sebak yang terpilu. Lihat paparan dada langit biru, itulah ketenangan impianku. Yang sesekali didatangi gerimis nakal yang menjenguk rebah. Membangkitkan aku dari lena kelam yang tak sudah. Dan aku pelajari detik hitam sebagai langkah mencari diri aku yang sebenar

22 September 2011

AKU BUKAN BONEKA

tak perlu menjeling bila saat aku berkata
dengarkan bisikan resah yang sayup berkumandang
berhadapan denganmu memaksa aku meniti jambatan hening
di bawahnya tersedia bara
kanan dan kiri berdinding retak
tertunduk dan seperti mahunya aku merangkak perlahan
semata untuk bertentang mata dalam bicara penuh makna

tanpa sedar kau calarkan perasaan kasih yang tersimpan
lagakmu buat aku jadi penurut perintah tak bertepi
yang sering selindungkan apa kata hati

aku seperti insan biasa
mengharap jalinan antara kita senada nan indah
bukan berlandas satu fakta
tapi ikhlas dan saling menerima seadanya

yang aku inginkan
kau lihat aku apa adanya
belas kasih untuk seorang wanita
bukan dalam samaran kau bertopeng kaca
yang tersimpan niat tak terbela
lantas aku kau jadikan mangsa

aku hanya ingin jadi diriku
yang tidak terkurung dalam sangkar cinta milik kamu
tapi bukan bebas tidak berpenunggu
sekadar bebas mencari sinar buat hilangkan resah dihatiku
yang terkadang diberi ruang untuk aku kenali siapa diriku